Hyppää sisältöön
Vesihana vuotaa

Usein kysyttyä

  • Vuotava hana tai wc-istuin

    Vuotava hana tai WC-istuin lisää vesilaskua huomattavasti. Tiputtava vesihana voi lisätä vedenkulutusta jopa 30 m³ vuodessa ja siten aiheuttaa asiakkaalle noin 120 euron lisämaksun. Vesivuodot ovat usein korjattavissa melko pienin kustannuksin esimerkiksi vaihtamalla hanojen tai WC:n huuhtelusäiliön tiivisteet.

    Paljonko tiputtava hana kuluttaa vettä?

    Tipputtava vesihana voi lisätä vedenkulutusta jopa 30 m³ vuodessa ja aiheuttaa siten asiakkaalle noin 120 euron lisälaskun. Vuotomäärä vuositasolle muutettuna yllättää monet vesilaskun maksajat. Alla on laskettuna muutaman vuototapauksen vesimäärät:

    • Tiheä tippavuoto, vuotokohdan koko on ompelulangan paksuus. Vuotava vesimäärä on tällöin 30 m³ vuodessa (n. 120 €).
    • Ohut vesivirta, vuotokohdan koko on parsinneulan paksuinen. Vuotava vesimäärä on tällöin 300 m³ vuodessa (n. 1 200 €).
    • WC:n jatkuva vuoto, vuotokohdan koko on tulitikun paksuinen. Vuotava vesimäärä on tällöin 3000 m³ vuodessa (n. 11 200 €).
    • Vanhan mallinen suihkun kylmä- ja lämminvesisekoitin, vuotokohdan koko on lyijykynän paksuinen. Vuotava vesimäärä on tällöin 30000 m³ vuodessa (117 900 €).

    1 m³ on tuhat litraa eli noin 110 sangollista vettä.

  • Korjaustöistä johtuvat vesikatkokset aiheuttavat putkistoon virtaus- ja painevaihteluja, jolloin putken seinämistä irtoaa sakkaa, mikä aiheuttaa veden laadun hetkellisiä muutoksia, kuten värivirheitä ja sameutta. Veden värimuutokset poistuvat juoksuttamalla talousvettä kunnes vesi on väritöntä ja kirkasta.

    • Tarkista onko tonttijohdossa tai vesimittarissa vikaa (esim. jäässä).
    • Tarkista onko katkoksesta ilmoitettu postilaatikkoon jaetulla tiedotteella, Kajaanin Veden www-sivuilla, paikallisessa lehdessä tai onko puhelimeesi tullut tekstiviestillä tiedote.
    • Rivi- ja kerrostalossa kannattaa ensimmäiseksi selvittää tehdäänkö talossa korjauksia, jonka takia veden tulo on katkaistu. Asiaa voit tiedustella isännöitsijältä, kiinteistöhuoltoyhtiöltä tai talon ilmoitustaululta
    • Kiinteistön omissa ongelmissa ota yhteyttä LVI-liikkeeseen.
    • Vesimittarit huoltaa ja tarkastaa aina Kajaanin Vesi.
    • Kerros- ja rivitalossa ota yhteys isännöitsijään tai kiinteistöhuoltoyhtiöön.
    • Omakotitalossa tarkasta lämminvesivaraajan tai kaukolämmönvaihtimen toiminta, ota tarvittaessa yhteyttä alan huoltoliikkeeseen (LVI-liike).
    • Kajaanin Vesi toimittaa vain kylmän veden ja käyttöveden lämmitys tapahtuu kiinteistökohtaisesti kiinteistön omistamalla lämmönsiirtimellä, kattilalla tai lämminvesivaraajalla.
    • Jos tukkeuma on kiinteistön omissa laitteissa tai omassa tonttijohdossa, ota yhteys putkiliikkeeseen tai yritykseen, joka tarjoaa loka-autopalveluja.
    • Jos epäilet, että viemäritukos on laitoksen putkissa, ota yhteyttä vesilaitokseen.
    • jäätyneen tai muuten asiakkaasta johtuvasta syystä rikkoutuneen vesimittarin vaihto
    • asiakkaan pyynnöstä tehty vaihto, jos mittari ei ole vielä vaihtovuorossa
    • mittarin vaihto laskutetaan hinnaston mukaan
    • Mittarin katsotaan mittaavan oikein, jos tarkistuksessa todettu virhe on pienempi kuin +/- 5 %.
    • Jos asiakas haluaa tarkistuttaa vesimittarinsa ja tarkistuksessa mittarin todetaan näyttävän oikein, asiakkaalta veloitetaan mittarin tarkistamisesta aiheutuneet kulut.
  • Lähetä kysymys osoitteeseen kajaaninvesi@kajaani.fi.